Translate
Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Stäng
Sök
Svenska English

Använd bakre eller mittersta dörren för på- och avstigning.

Med anledningen av den pågående Corona-spridningen hänvisar vi dig att inte använda framdörren när du stiger på bussen.

Detta gör vi för att våra förare ska känna sig tryggare och även för att du lättare ska kunna hålla social distans ombord på bussen. När du inte stiger på framme hos förare kan du inte köpa biljett med betalkort  eller reskassa. Du som har periodkort kan inte heller visa upp det i biljettmaskinen.

Men du behöver precis som alltid ha en giltig biljett oavsett vilken dörr du än stiger in igenom. Har du reskassa eller hade tänkt betala resan med betalkort så får du köpa din biljett i Dalatrafiks app istället. Du kan också köpa din biljett hos våra försäljningsställen, i våra biljettautomater, vår e-handel eller på sj.se. 

Vi förstår att detta ställer till problem för en del av våra resenärer. Coronaviruset påverkar oss alla. Åtgärder som görs komplicerar ibland vår vardag. Det ska vara enkelt att åka kollektivt men nu har det blivit lite krångligare för en del. Vi hoppas verkligen att vi snart kan återgå till det normala.

Frågor och svar kring biljettköp under de nya rutinerna med stängda framdörrar:

Kan jag köpa biljett ombord på bussen med betalkort?
Svar:
 Nej. Området vid föraren är avstängt och det går alltså inte att köpa biljett med betalkort. Det är fortfarande ditt ansvar som resenär att resa med giltig biljett och den som inte gör det riskerar böter vid kontroll. Vi hänvisar i första hand alla köp av enkelbiljetter till vår app. I appen kan du också betala din biljett med Swish eller faktura från Klarna.

Om jag har reskassa på mitt periodkort, kan jag resa på det?
Svar: Nej, för att skydda föraren säljer vi inte nu enkelbiljetter som betalas med reskassa. Har du reskassa så hänvisar vi till att köpa enkelbiljett i appen. Du kan dock använda din reskassa som vanligt om du köper enkelbiljett på våra försäljningsställen eller biljettautomater.  Den reskassa du har kvar på kortet kan du använda som vanligt när vi öppnat upp framdörrarna för påstigning igen.

Om jag har ett periodkort kan jag resa med det?
Svar:
 Ja. Om det är laddat med en giltig och aktiv period går det alldeles utmärkt att resa med den. Du kommer inte kunna registrera resan i biljettmaskinen men det är bara att kliva på utan att visa upp det. Om din periodbiljett inte är aktiv kan något av våra försäljningsställen hjälpa dig att aktivera den. Detta går också att göra i våra biljettautomater.

Hur köper jag en ny period för 30-dagar?
Ny period kan du ladda i vår e-handel, på våra försäljningsställen eller i våra biljettautomater.

Kan jag köpa enkelbiljetter på ett försäljningsställe?
Svar: Ja, det går alldeles utmärkt. Men du kan bara köpa en biljett som du ska åka på i direkt anslutning till köpet. Du kan inte köpa en enkelbiljett i förväg.

Om jag saknar smartphone eller av andra skäl inte kan köpa app-biljetter, hur gör jag då?
Svar: Ett alternativ för dig som inte kan göra detta är att köpa enkelbiljett hos våra försäljningsställen eller i biljettautomaterna. 

Det går även att köpa en förköpt enkelbiljett för Dalatrafiks sträckor på SJs hemsida sj.se. Alla hållplatser finns inte med där och man kan inte köpa biljetter inom en tätort men mellan större orter går det bra och priset är ungefär som priset för en enkelbiljett ombord på bussen.

Hur länge kommer dessa nya rutiner att gälla?
Svar:
 Det finns ingen tidsplan i nuläget. Allt hänger på Coronasmittans utvecklig och spridning. Vi strävar alla efter att så fort som möjligt återgå till normala rutiner igen.

Vart kan jag vända mig vid frågor?
Svar: Ring vår kundservice på 0771-95 95 95