Svenska English

Så här köper du din biljett

Sök din resa
När du angett  start- och slutdestination och sökt din resa under ”Sök och köp resa” så väljer du den tid du vill resa. På den valda resan visas alternativet Köp biljett.

Betala din biljett
För att köpa mobilbiljett behöver du aktivera ett betalkort (VISA, Mastercard) eller fakturatjänsten (Klarna). Du kan göra det i förväg och du gör det med några få uppgifter direkt i mobilen. Du gör detta under Betalsätt som du hittar under menyn Mer.

Om du är under 18 år och vill använda mobilbiljett behöver du första gången ta hjälp av en vuxen att koppla appen till ett betalkort eller till fakturatjänsten. Målsman medger i samband med registrering av betalsätt sitt godkännande för de köp som genomförs av minderårig.

Observera att du måste ha ett svenskt mobilnummer och ett svenskt kreditkort för att kunna köpa en mobilbiljett.

Så här bokar du en aropsstyrdresa

Sök din resa
När du angett  start- och slutdestination och sökt din resa under ”Sök och köp resa” så väljer du den tid du vill resa. På den valda resan visas alternativet Boka.

För att boka resan måste du första gången registrera ett användarkonto som baseras på för- efternamn och mobilnummer. Det angivna mobilnumret verifieras med hjälp av ett SMS med en aktiveringskod som du matar in i appen.

Res med din mobilbiljett

Biljetten får du direkt i appen. På biljetten ser du hur länge den är giltig för resa samt eventuell övergång. Under giltighetstiden är mobilbiljetten grönfärgad med rörlig bild. Vid eventuell biljettkontroll ber personalen att få se den QR-kod eller den kontrollsiffra som finns kopplad till biljetten.

Din biljett ligger som en rund röd symbol i appen. Du hittar den också under Biljetter som finns under menyn Mer.

Du kan köpa din mobilbiljett tidigast 14 dagar före avgång. Biljetten måste du köpa innan du går ombord på bussen.

Vill du veta mer eller har problem med någon av våra mobiltjänster kan du kontakta vår kundservice på telefon 0771-95 95 95

Vanliga frågor och svar om mobilbiljetter

Hur gör jag ombord på bussen?
Du ska visa upp en giltig mobilbiljett för föraren när du stiger ombord på bussen.
Giltig biljett är tydligt grön med en rörlig bild.
När biljetten gått ut är den röd, utan rörlig bild och med text om att den inte gäller.

Biljetten har dessutom 2 extra sidor. En med resedetaljer och en med QR-kod som används av kontrollantpersonal.

Hur gör jag om jag vill betala med olika kort då jag reser både privat och i företaget?
Det fungerar alldeles utmärkt att ha flera kort knutna i appen vilket gör det möjligt att använda både privat betalkort och företagskort.

Om du som har en företagsmobil eller ett kontantkort i din mobil vill betala med Klarna faktura så måste du registrera ditt mobilnummer på Klarnas hemsida.

Kan jag få ett kvitto på min resa?
Under Resedetaljer i appen kan du få ett kvitto mejlat till dig.

Barn/ungdomar och mobilbiljetter

Kan en minderårig registrera kontokort eller faktura?
Minderårig måste ha hjälp av målsman att registrera kontokort eller fakturakonto i Dalatrafik-appen. Målsman är sedan ansvarig för biljettköp som görs med mobilen.

Hur registreras ett Klarnakonto i en minderårigs mobil?
Begär pin till målsmans mobilnummer. Mata in den pin som skickats till målsmans mobil i den minderåriges mobil och välj Köp.

Hur registreras ett betalkort i en minderårigs mobil?
Målsman matar in sitt kontokort i den minderåriges mobil och väljer Köp. Den minderårige använder sedan CVV-koden för fortsatta köp.